Premiera musicalu na Scenie na Sarego 7

01.10.2018

„W’ariacje pożądania” czyli wyśpiewana egzekucja

25 października 2018 gratka dla bywalców Sceny na Sarego 7. Premiera „W’ariacji pożądania”, musicalu na motywach „Opery żebraczej” Johna Gaya, otworzy sezon w naszej kameralnej siedzibie. Rzecz na nowo przetłumaczył, zaadaptował i wyreżyserował Rafał Dziwisz.

W głównej roli cynicznego – lecz pełnego łajdackiego wdzięku – uwodziciela wystąpi debiutujący w zespole Bagateli Patryk Szwichtenberg (Macheath). Jako bijące się (dosłownie!) o jego względy żony zobaczycie Kamilę Klimczak i kolejną debiutantkę w naszym zespole, Izabelę Kubrak (Polly Peachum) oraz również pierwszy raz na scenie Bagateli występującą Natalię Hodurek (Lucy Lockit). Ich zupełnie niemających zrozumienia dla córek ojców zagrają Przemysław Branny (Peachum) i Wojciech Leonowicz (Lockit), a gangsterów – towarzyszy Macheatha – Adam Szarek (Jack) i Maciej Sajur (Jim). W półświatku nie może zabraknąć też luksusowych dziewcząt na telefon: Anny Rokity (Jenny), Aleksandry Godlewskiej (Betty), Anny Branny (Vicky) oraz ponownie Kamili Klimczak i Izabeli Kubrak (Diana). Istotne role odegrają też saksofon i elektryczne skrzypce...

Reżyser podkreśla, że adaptacja ta stawia ogromne wymagania zespołowi: ...proszę zwrócić uwagę, że to jest spektakl wyłącznie śpiewany. To go w sposób zasadniczy odróżnia od ogromnej większości musicali, w których są partie mówione. U nas wszystko jest muzyką i śpiewem. Opowiadamy historię barwnego półświatka czterdziestoma spośród sześćdziesięciu czterech arii pierwotnej Opery żebraczej. (...) Zachowałem te same postaci, ale scenariusz umiejscawia akcję we współczesności. Przełożyłem opowiadaną historię na formę telewizyjnego live show, które transmituje w czasie rzeczywistym egzekucję Macheatha. Forma, którą zaproponowałem, ma wpływ na całe przedstawienie. Oglądamy na żywo egzekucję, ale dzięki użyciu telewizyjnych metod możemy cofnąć się w czasie, by poznać jej powody. (...) Nie szczędzimy projekcji, pasków informacyjnych i animacji. Tym wszystkim opakowujemy starą historię, która nie straciła nic a nic na aktualności. Co więcej, niektóre sceny, jak na przykład sądowa, nabrały dodatkowych współczesnych wymiarów.

Oryginalne melodie świeżo zaaranżował – bawiąc się konwencjami i gatunkami muzycznymi – Dawid Sulej Rudnicki. Scenografię zaprojektował Damian Styrna, który przy współpracy syna, Eliasza, opracował też animacje, a kostiumy Iga Słupska. Autorką choreografii jest wspierająca Rafała Dziwisza także reżysersko Katarzyna Anna Małachowska. Reżyserii świateł podjął się Marek Oleniacz.

Co sprawia, że – szczególnie w obszarze anglojęzycznym – wciąż wraca się do Opery żebraczej? Czy rzeczywiście scena więzienna, którą damy znajdują zawsze uroczo wzruszającą? Czy fakt, że tak je pociąga odwaga, że każdy chłop, który idzie na wojnę lub na szubienicę, wydaje im się piękny? Ile jest w nas dzisiaj z XVIII-wiecznych londyńczyków towarzyszących skazańcowi z więzienia Newgate przez Holborn do Tyburn? Jeśli cieszył się sympatią, opłakiwano go rzewnie, zapraszano do mijanych szynków, przepijano do niego, śpiewano; ostatnia droga zamieniała się w pochód triumfalny. Już go widzę na wozie skazańców, słodszego i piękniejszego od bukietu, który trzyma w ręku! – lamentuje Polly na myśl o kaźni Macheatha. – Słyszę, jak tłum chwali jego postawę i męstwo. Jakiż to potok westchnień płynie z okiem Holbornu, że tak dorodnego młodzieńca oddano na pohańbienie. Widzę go pod szubienicą. Cały tłum we łzach. Nawet oprawcy płaczą!

Wyobraźnia widzów egzekucji i teatralnej widowni byłaby więc tą samą wyobraźnią? Zapewne, bo to wszak jedna i ta sama publiczność. Jak pisał Michel Foucault: Pod osłoną rychłej śmierci zbrodniarz może powiedzieć wszystko, a widzowie mogą to przyjąć za swoje. (...) W tych egzekucjach, które powinny ukazywać jedynie zastraszającą władzę księcia, zawiera się cały karnawał, gdzie role są odwrócone, władze wyszydzone, a przestępcy zmieniają się w bohaterów.

Kolejne przedstawienia: 26 października (gala premierowa), 19.15; 28 października, 17.00 (zabierz dziecko do teatru) i 19.15; 27-29 listopada, 19.15 (we środę premiera studencka) oraz 14 grudnia o 19.15 i 16 grudnia o 17.00.

Ciekawych, jak powstawał spektakl, zapraszamy do odwiedzin portalu premiera.org.pl, a zainteresowanych pierwowzorem do otwarcia zakładki więcej o... przy opisie przedstawienia.

Premiera musicalu na Scenie na Sarego 7