Ostatnie 300 metrów

Patrycja Babicka i Magdalena Zarębska-Węgrzyn

Czas: 60 min Scena na Sarego 7

Obsada:

Wanda Rutkiewicz
Reżyseria/ scenografia/ projekcje Bartosz Kulas
Kostiumy Małgorzata Chruściel
Muzyka Łukasz Pieprzyk
Reżyseria świateł Marek Oleniacz
Asystent scenografa Adam Szymański
Asystent reżysera/ inspicjent/ sufler Monika Handzlik

Ostatnie 300 metrów. Historia inspirowana życiem Wandy Rutkiewicz

 

Wśród Polaków Wanda Rutkiewicz była pierwszą, której stopy stanęły na Mount Evereście i K2. Jedna z najwybitniejszych himalaistek była postacią lubianą i podziwianą. Na stałe zapisała się w świadomości Polaków, nie tylko miłośników gór.

Spektakl jest próbą odtworzenia owianych tajemnicą od ćwierćwiecza chwil kończących jej życie. Ostatni kontakt z Rutkiewicz miał miejsce tuż pod szczytem Kanczendzongi. Czy zdobyła swój dziewiąty ośmiotysięcznik – nie wiadomo.

Ten czas, którego nigdy nie poznamy, jest tematem przedstawienia. Twórcy poszukują odpowiedzi na pytanie o ostatnią drogę Wandy Rutkiewicz zarówno w wymiarze realistycznym, jak i symbolicznym. W wysokich górach umiera się inaczej niż gdziekolwiek indziej.

 

Premiera/ gala premierowa: 18 maja 2018, Scena na Sarego 7

Spektakl dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Krakowa w ramach Konkursu Inicjatyw Teatralnych „Giełda Teatralna” 2017.

Patrycja Babicka – absolwentka Polonistyki i Teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka i Public Relations w Wyższej Szkole Europejskiej. Jej praca magisterska pt. Striptiz jako widowisko została opublikowana w Lekturach dramatyczności pod red. Dariusza Kosińskiego. Jako dramaturg debiutowała na łamach „Dialogu” w 2008 roku Dramatem sensacyjnym.

Związana przede wszystkim ze sceną muzyczną jako tekściarka i scenarzystka przedstawień – autorka tekstów piosenek do płyty i spektaklu w reż. i wykonaniu Bartosza Porczyka Sprawca (Teatr Polski we Wrocławiu) scenariusza i tekstów piosenek do Pitawalu. Historii kryminalnych Krakowa w reż. i wykonaniu Anny Rokity (Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7). Współautorka (razem z Magdaleną Zarębską-Węgrzyn) dwóch dramatów o Wandzie Rutkiewicz: Pod stopami niebo i nad głową niebo (dla Teatru Polskiego Radia, reż. Józef Opalski) oraz Ostatnie 300 metrów. Historia inspirowana życiem Wandy Rutkiewicz.

Magdalena Zarębska-Węgrzyn – absolwentka Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), współautorka (razem z Patrycją Babicką) dwóch dramatów o Wandzie Rutkiewicz: Pod stopami niebo i nad głową niebo (reż. Józef Opalski, premiera: kwiecień 2018, Teatr Polskiego Radia) oraz Ostatnich 300 metrów. Historii inspirowanej życiem Wandy Rutkiewicz (reż. Bartek Kulas, premiera: maj 2018, Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7). Sztuki te są jej debiutem dramatopisarskim. Zawodowo związana z krakowskim Teatrem Ludowym.

Bartek Kulas – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Reżyser, scenarzysta i animator. Twórca teledysków Edyty Geppert, Renaty Przemyk, Katarzyny Groniec i in. Wielokrotny laureat polskich i zagranicznych festiwali filmowych (Krakowski Festiwal Filmowy, T-mobile Nowe Horyzonty, Anchorage, OFAFA, Anim’est i in.). Jego film Millhaven pokazano na ponad pięćdziesięciu różnych festiwalach na całym świecie. Ponadto twórca i reżyser takich filmów i animacji, jak: Sen, Panoptikum, Ersatz, Circus Maximus. Podobnie jak Tim Burton czy Terry Gilliam, Kulas pochodzi ze świata animacji. Korzysta z bogatej palety, jaką oferuje technologia – od efektów specjalnych, po animację 3D. Ostatnie 300 metrów Patrycji Babickiej i Magdaleny Zarębskiej-Węgrzyn to jego teatralny debiut.