Pensjonat Pana Bielańskiego

Herbert Kaluza, Marek Gierszał

Czas: 135 min 1 przerwa Duża Scena Karmelicka 6

Obsada:

Maurycy Stolnik
Halina Bodziewicz, wdowa, jego siostra
Ida, jej córka
Franciszka, jej córka
Alfred Stolnik, jego bratanek
Kazimierz Czereśniak, malarz, przyjaciel Alfreda
Apolinary Feigenbaum, człowiek światowy
Baronowa Sołowiejczyk, pisarka powieści z wydźwiękiem
Stanisław Bielański, były dyrektor teatru muzycznego
Amalia Robałczewska, jego szwagierka
Fryderyka, jej córka
Adam Łopatowicz, prawie aktor
Józef Gromski, major
Kwiaciarka
Adaptacja/ reżyseria Marek Gierszał
Teksty piosenek Artur Andrus
Muzyka Adam Opatowicz
Scenografia Katarzyna Wójtowicz
Kostiumy Hanna Sibilski
Ruch sceniczny Grzegorz Suski
Reżyseria świateł Peter Mayer
Asystent reżysera/ inspicjent Magdalena Gródek

Pensjonat Pana Bielańskiego

na podstawie sztuki Pension Schöller Carla Laufsa i Wilhelma Jacobiego

Zapraszamy na rozkoszną wycieczkę po c.k. Krakowie teatralnym wehikułem czasu. Herbert Kaluza i Marek Gierszał stworzyli precyzyjną maszynkę do wywoływania śmiechu pełną aluzji do findesieclowej Galicji i polskiej kultury (także współczesnej!). Pensjonat Pana Bielańskiego to pokaz realistycznego teatru, jakiego coraz rzadziej mamy okazję doświadczać: stylizowane dekoracje i kostiumy z epoki stanowią bogatą oprawę dla barwnej galerii oryginalnych postaci. Wg reżysera jest to przedstawienie i dla młodszych, którzy nigdy nie spotkali się z taką konwencją, i dla starszych, którzy dziś mogą za nią tęsknić. Teatr do zobaczenia po raz pierwszy lub do powspominania i do wymiany międzypokoleniowych doświadczeń. Spektaklowi towarzyszą wdzięczne i zabawne piosenki napisane przez Artura Andrusa do muzyki Adama Opatowicza.

Autorzy przedstawienia wzorowali się na zwariowanej niemieckiej possie (gatunek farsy osadzony w konkretnym miejscu i bazujący na lokalnych odniesieniach) Pension Schöller Carla Laufsa i Wilhelma Jacoby’ego z 1890. Ta ciesząca się niesłabnącym powodzeniem w obszarze niemieckojęzycznym sztuka – aż trzykrotnie sfilmowana przez syna Jacoby’ego! – jest owocem przyjaźni. Choć Jacoby był tylko autorem pomysłu, Laufs lojalnie dzielił się z nim połową wszystkich tantiem. Obaj twórcy należeli do związku karnawałowego w Moguncji oraz byli członkami paramasońskiej loży Schlaraffia, towarzystwa „jednakowo myślących mężów, których celem jest pielęgnowanie humoru i sztuki według określonych form i przy przestrzeganiu pewnego ceremoniału, i których główną zasadą jest przyjaźń”. Obaj także prócz sztuk teatralnych pisali operetki oraz wystąpienia i mowy karnawałowe. Atmosferę karnawału odnajdziecie też w ich sztandarowym dziele.

Premiera: 26-27 czerwca 2021, Duża Scena